Sabtu, 30 Juli 2011

12 Manfaat Berpuasa ^_^

Dari sudut kesehatan, puasa dapat;

1. Bantu Pelangsingan - pada waktu berpuasa, tubuh akan menjalankan salah satu fungsinya yaitu autolysis dimana tubuh akan mencari tenaganya sendiri dari makanan yang tersimpan selama ini.

2. Bantu memudahkan proses detoks - tubuh kita akan berehat dan menjalankan penyingkiran toksin berlebihan melalui usus, hati, buah pinggang, paru2, kelenjar peluh dan kulit.

3. Bantu perbaiki kesuburan lelaki - cara yang amat berkesan utk menghasilkan benih dan pertumbuhan kesuburan.

4. Bantu memulihkan dan meningkatkan kesihatan badan - telah di amalkan oleh ahli falsafah lampau spt Socrates dan Plato juga Mahatma Ghandi .

5. Bantu memberi kesan positis untuk tubuh - meningkatkan tenaga dan memperbaiki waktu tidur untuk rasa lebih tenang.

6. Bantu rasa lebih muda - hormon HgH, sejenis hormon anti penuaan akan dirembeskan secara efektif semasa berpuasa.

7. Berlapar adalah ubat terbaik - doter akan menasihatkan kita agar berlapar atau mengurangkan makan sebelum memberikan sebarang rawatan.

8. Bantu cergaskan otak - tenaga dan pengaliran darah akan tertumpu pd otak kerana pengurangan kerja penghadaman dan maka itu otak akan dpt bekerja dgn lancar .

9. Bantu buang racun perokok tegar - pengurangan rokok di siang hari bantu beban bahan racun dlm tubuh dan membolehkan badan melakukn pembersihan racun terkumpul secara maksimum.

10. Bantu kurangkan kolestrol - puasa dapat merendahkan gula dalam darah, kolestrol serta merendahkan tekanan darah sistolik.

11. Bantu menjadi lebih bijak - puasa mampu mempengaruhi darah kecerdasan .

12. Bantu menguatkan memori - semasa kita berpuasa hormon opioids akan dirembeskan dgn lebih efektif dimana hormon ini berfungsi mempengaruhi tingkah laku manusia menjadi tenang dan ini membantu meningkatkan fokus dan produktiviti. Amalan membanyakkn bacaan al quran membantu meningkatkn daya ingatan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar